Võlgade ümberkujundamine

Annan teada, et olen peaaegu oma võlgade tabeliga valmis saanud ja lisan selle homme ka siia. 

Aga täna tahtsin kirjutada võlgade ümberkujundamisest, sest seda soovitas mul algatada ka võlanõustaja. Võlanõustaja juures ma füüsiliselt veel käinud ei ole, sain veebinõustamist. 

Miks ma ei ole veel seda võlgade ümberkujundamise protsessi alustanud? Sellepärast, et veebinõustaja soovib selle eest saada 5000 eurot. Ja kuna mul ei ole sellist summat kusagilt võtta, siis jäi see hetkel katki. Kohaliku omavalitsuse poole ma hetkel veel pöördunud ei ole, sest see on hästi tihedalt seotud mu põhitööga ja ma lihtsalt ei julge sinna minna. Aga seda tabelit koostades näen, et muud mul üle ei jää. Mõtlesin juba, et äkki proovin ise kõik asjad selgeks saada ja iseseisvalt seda protsessi alustada. Samas võlgade ümberkujundamise seadus ütleb: Kohus võib võlgniku avalduse alusel või omal algatusel nimetada võlgade ümberkujundamise avalduse menetlusse võtmisel menetluse nõuetekohase läbiviimise tagamiseks nõustaja, kui see on vajalik võlgniku varalise seisundi kindlakstegemiseks või kui sellega ilmselt lihtsustatakse või kiirendatakse menetluse läbiviimist või tagatakse võlgniku või võlausaldajate huvide parem kaitse. Kohus võib nimetada nõustaja ka pärast võlgade ümberkujundamise avalduse menetlusse võtmist.

Seega, mõtlen veel! :) Enne vaja endale selgeks teha, mis see üldse on. Proovin selle siin lahti harutada. Lugesin täna väga palju ja kirjutan siia kokkuvõtte.

Võlgade ümberkujundamise ja võlakaitse seaduse leiab siit:  https://www.riigiteataja.ee/akt/106122010001

Võlgade ümberkujundamine. See aitab inimesel ületada makseraskused ja vältida pankrotimenetlust, lisaks pakub see kaitset ka täite- ja hagimenetluse eest ning suunab võlgnikku ja võlausaldajaid läbirääkimistesse. Võlgade ümberkujundamine võimaldab kohustuste täitmise tähtaja pikendamist, osadena täitmist või isegi kohustuste vähendamist.

Eelnõu seletuskirjas on välja toodud, et esmajoones peaks kõne alla tulema maksetähtaja (intressivaba) edasilükkamine või võla ositi maksmise võimaldamine. Võla vähendamine peaks toimuma esmajoones kõrvalnõuete (intress, viivis) arvel.
 
Võlgade ümberkujundamiseks peab inimesel olema endal tahe ja võimekus MINGISKI ulatuses võlausaldajatele tasuda. Võlgade ümberkujundamine on parem ka laenuandjatele, sest eraisiku pankroti puhul nad ei pruugi väga midagi saada.

Milliste võlgade ümberkujundamist saab taotleda?
 * "Üldjuhul saab inimene taotleda ainult sissenõutavaks muutunud võlgade ümberkujundamist." Saan aru, et siin on mõeldud võlgasid, mis on juba nt inkasso käes, eks.
 * "
Lisaks saab käesoleva seaduse §-s 3 sätestatud tingimustel ümber kujundada kestvuslepingust tulenevaid kohustusi, mis tekivad või muutuvad sissenõutavaks pärast võlgade ümberkujundamise avalduse esitamist."

Mind ajab see punkt veidi naerma. Kui mul ei ole võimalik maksta, siis muutuvadki jah need kõik laenud sissenõutavaks. Ehk kui mul kaks kuud maksmata ja kohe-kohe tuleb kolmas, esitan avalduse ja siis peakski saama. Saan õigesti aru?


Mida peab arvestama?

1.Enne võlgade ümberkujundamise avalduse kohtusse esitamist peab võlgnik astuma vajalikke samme, et saavutada võla ümberkujundamine kohtuväliselt. (Tuleb rääkida võlausaldajatele probleemist ning uurida, kas on võimalik kuumaksete vähendamine, maksepuhkused, perioodi pikendamine jne). Seda pead ka avaldusse kirjutama-  milline oli sinu panus makseraskuste vältimisel/kõrvaldamisel) "Võlgade ümberkujundamise ja võlakaitse seadus on mõeldud võlgniku kaitseks olukorras, kus võlgniku ja võlausaldaja vahelised läbirääkimised on ebaõnnestunud. Edutud läbirääkimised on üheks ümberkujundamiskava avalduse esitamise eelduseks."
2. Tuleb täita väga põhjalik avaldus! Valeinfot seal esitada ei või. Peab olema 100% kindel, et ükski asi vale pole. Nad ei pruugi seda siis menetlusse võtta! "Ebatäpsused näiteks vara, sissetulekute ja kohustuste nimekirjas on peamiseks aluseks kohtu poolt avalduse rahuldamata jätmiseks."
3. Võlgade ümberkujundamise avaldusele tuleb lisada ka võlgade ümberkujundamise kava. See on veel kõige keerulisem. Ma ei usu, et ma iseseisvalt sellega hakkama saaksin. Kindlasti tuleks kaasata võlanõustaja selle koostamisse. 
4. Kui võlgnik taotleb üksnes osade võlgade ümberkujundamist või erinevate võlgade ümberkujundamist erinevas ulatuses, peab ta võlausaldajate erinevat kohtlemist avalduses põhjendama! Pigem on lihtsam vist kõik võlad ümberkujundada.
5. Seaduses on välja toodud ka kõik muud lisad, mille peab koos avaldusega kohtule esitama. Kindlasti uuri!
6. Võlgade ümberkujundamiseks tuleb esitada avaldus enda elukoha järgsele maakohtule ning maksta riigilõiv 30 eurot!
7. Võlgnik kannab võlgade ümberkujundamise menetluse kulud.

Võlgade ümberkujundamise avalduse leiad nt kohus.ee lehelt.

Kui võlgade ümberkujundamise avaldus on menetlusse võetud:
1. Peatub viivise või ajas suureneva leppetrahvi arvestamine võlgniku vastu suunatud nõudelt kuni ümberkujundamiskava kinnitamiseni või menetluse lõppemiseni. 
2. Võlausaldaja ei saa lõpetada võlgnikuga sõlmitud lepingut.
3. Kohus peatab võlgniku vara suhtes läbiviidava täitemenetluse.


Mida mulle võlanõustaja rääkis? Ta vaatas kõik mu lepingud üle ja ütles, et su võlad on ülisuured ja ainuke võimalus, kuidas enam vähem toime tulla, oleks võlgade ümberkujundamine. Ega ta eriti pankrotist ei kirjutanud ja ütles, et see oleks pigem kõige viimane samm.
Saan palka kuus u 1100 eurot, võlgade kuumaksed ületavad mu sissetuleku. Seega uurisin võlanõustajalt, et kas tõesti on võimalik niimoodi võlgu ümber kujundada, et mul jääks palgast ka elamiskulude ja söögi katteks? Ehk üüriks, kõrvalkuludeks, kütuseks ja söögiks. Ta ütles, et jah, see on võimalik, et kohus sellega nõustub ja eelkõige seetõttu, et teen oma erialast tööd, on hea palk ja vaevalt, et eraisiku pankrotti minu suhtes vastu võetakse. Ütles, et prooviks võlgade kuumaksed saada 500 euro peale. 

Loe täpsemalt võlgade ümberkujundamise avalduse kohta siit:
https://www.juristaitab.ee/et/juhendid/volgade-umberkujundamise-avaldus
Ja siin on seletatud kõiki punkte, mis seostuvad võlgade ümberkujundamisega:
https://minuraha.ee/sites/default/files/documents/2019-08/v6lgade_ymberkujundamine.pdf

Kas võlanõustajad on ka teile soovitanud võlgade ümberkujundamist? On teist keegi seda teed juba läinud? Väga tahaks teada teie kogemusi. 😊

Ootan teie kirju! 😇
 olenvolgu@gmail.com


Kommentaarid

  1. Mulle jääb väga arusaamatuks miks mulle käidi kohe välja eraisiku pankrot, kui ma mõtlen sinu summale ja teistele võlglasetele. Ma esimese mõttega peaaegu oleksingi seda valinud, sest arvasin, et no kui võlanõustaja pakkus, siis see ainus võimalus.
    Su meiliaadress ajab segadusse, sest see mu domeeniga sama �� no-offence. ;)

    VastaKustuta
  2. Ma lugesin su blogi ja mõtlesin sama. Eks need võlanõustajad pole ka ühe vitsaga löödud. Igal ühel omad mõtted, käigud. Täiega hea oleks, kui saaks mitme erineva juures käia.

    Isver, anna andeks! Ma tõesti panin seda alles praegu tähele. Oehhhhh.

    VastaKustuta

Postita kommentaar

Populaarsed postitused sellest blogist

Olen tagasi! Mina ise 😊

Suu naeratab, aga kas ka süda?